Bij welke problemen helpt psychodynamische therapie?

Psychodynamische therapie is inzetbaar voor problemen in de relationele sfeer, de werk-, en de persoonlijke sfeer en bij psychosomatische klachten. Dit zijn lichamelijke klachten die geen aanwijsbare medische oorzaak hebben, zoals hoofd-, of buikpijn, migraine, spanning in schouders, onderrug, benen en nek. Je kunt in mijn praktijk dus terecht voor hulp bij vele klachten en ook met vragen waarvoor geen medische oorzaak is gevonden. Indien er wel een duidelijke medische oorzaak is, kan therapie je inzicht geven in het ontstaan van je ziekte en hoe je er makkelijker mee om kunt gaan.

Ik noem alvast enkele voorbeelden van problemen waar therapie bij kan helpen:

Relatie- en opvoedingsproblemen

Vastlopen in de relatie, echtscheidingsproblemen, problemen met partner, familie of kind, gezins-, opvoedings-, seksualiteits-problemen en huiselijk geweld. Het afspreken voor gezinstherapie en/of kindertherapie is overigens ook mogelijk.

In onderstaande video 'Opvoeden is best lastig?!' tref je informatie over het inzetten van de techniek familieopstellingen of wel systemisch coachen.

Persoonlijke problemen

Gebrek aan zelfvertrouwen, onzekerheid, stress, angst, nervositeit, depressie, levensvragen, persoonlijk inzicht en persoonlijke ontwikkeling, eenzaamheidsproblemen, emotionele verwerking van gebeurtenissen zoals o.a. het overlijden van een dierbare en een ernstig ongeluk, verslavingen zoals drugs, alcohol- en rookverslaving, een postnatale depressie, overgewicht, emotie-eten en het niet accepteren van een chronische ziekte.

Werkgerelateerde problemen

Problemen met collega’s, overbelasting, werkdruk, overspannenheid, burn-out en born-out (Verveling op het werk), prestatiedrang, teamconflicten, RSI, faalangst.

Psychosomatische klachten

Dit zijn lichamelijke klachten zonder aanwijsbare medische oorzaak, zoals hoofd-, of buikpijn, migraine, spanning of pijn in de schouders, onderrug, benen en nek, misselijkheid en vermoeidheid.